ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

1905, Բաքու

1905, Բաքու
01.11.2016 | 08:48

(սկիզբը` այստեղ)

ԱԴԱՄՅԱՆ.
ՕՐ 2-ՐԴ, 8 ՓԵՏՐՎԱՐԻ, ԵՐԵՔՇԱԲԹԻ


-Հայրիկ, հայրիկ, արթնացի՛ր…
Ադամյանը շանթահարի նման վեր ցատկեց: Հյուրասենյակում ոչ ոք չկար, ինքն ու Նիկոն էին: Որքան էր քնել` չգիտեր, բայց իրեն առույգ ու թարմացած էր զգում:
-Թուրքերի մեջ ինչ-որ շարժում կա:
-Դու քնե՞լ ես, քաղցած չե՞ս,- հարցրեց դալկադեմ որդուն:
-Քնել եմ ու կուշտ եմ, մայրիկը քեզ էլ է ուտելիք թողել:
-Հրացանները պատրա՞ստ են:
-Այո, այո, լիցքավորել ու կարգի եմ բերել:


Ադամյանը վերցրեց «վինչեսթրներից» մեկն ու չորեքթաթ դուրս եկավ պատշգամբ:
Թուրքերը, կարծես, համալրվել էին, ի հայտ էին եկել նոր «ղոչիներ», որոնց գլխավորությամբ շարքային ջարդարարները ջահեր էին պատրաստում: Պարզ էր, տեսնելով, որ արդյունքի չեն հասնում, որոշել էին տունը հրկիզել: Ադամյանն սկսեց կրակել ջահակիրների վրա: Երեք հոգի անշնչացած ընկան: ՈՒժեղ պատասխան հրաձգության քողի տակ ջահակիրներից մեկը վառվող լաթափաթ փայտը նետեց: Պատշգամբին չհասավ, դիպավ պատին: Ադամյանը դրան էլ գլորեց:
«Հայատյացությունն է ձեզ առաջնորդողը, բայց դրանից օգուտ չեք քաղի: Մենք կպատասխանենք մեր հավաքական զայրույթով: Երբ մենք միահամուռ կլինենք, դուք ամեն բան կկորցնեք: Դուք հիմա մեր համբերության բաժակն եք լցնում, բայց հենց բաժակից ջուրը թափվի, վա՜յ ձեզ»:
-Նիկո՛…


Հետևեցին դիպուկահարի կրակոցները, և նոր դիակներ թողնելով` թուրքերը քաշվեցին:
Ադամյանը հանկարծ ջարդարարների ամբոխում նկատեց… երեխաների: Այո, մի քանի երեխաներ էին, որոնք ատրճանակներից կրակում էին տան ուղղությամբ:
«Սա՛ է ձեր էությունը: Փոխանակ ձեր երեխաներին կրթելու, դաստիարակելու, ձեռքները զենք եք տվել և սովորեցնում եք հայերին ատել, ընտելացնում եք հայ սպանելուն: Բայց ես ձեր երեխաներին չեմ սպանի, որովհետև իմ ու ձեր միջև ահռելի անդունդ կա, դուք մեր երեխաներին մորթում եք, բայց հայ տղամարդը ձեր երեխաների մազին չի դիպչի: Չգիտեմ ճիշտ եմ, թե ոչ, բայց ձեր լամուկների պատասխանը կտան իմ տղաները»:
-Նիկո՛, հրացանը…
Ադամյանը նշան բռնեց ու մի քանի կրակոց արձակեց թուրք երեխաների ոտքերի տակ: Սալահատակի քարաբեկորներից ճչալով` լակոտները թաքնվեցին մեծահասակների թիկունքում:


Մարտը շարունակվեց ամբողջ օրը: Թե քանի թուրք սպանվեց` Ադամյանը չգիտեր, չէր հաշվում: Գիտեր միայն, որ իր կրակոցներից ոչ մեկը չէր վրիպում…
Մութն ընկնելուն պես նորից դադար տիրեց: Թուրքերը հավաքեցին դիակները:
Եկան Մարիամը, Թաթոսյանը, Քալանթարյանը` որդու ու կնոջ հետ:
Քանի՞ օր էր այդ վիճակը շարունակվելու` ոչ ոք չգիտեր:

«Այս փոքրիկ պատշգամբը (տե՛ս լուսանկարը- Ջ.Դ.Հ.) ուղղակի առնչություն ունի փետրվարյան ջարդի ամենահուզիչ ու ողբերգական դրվագներից մեկի հետ: Այս պատշգամբը Ադամովի անձնուրաց և անհավասար մարտավայրն էր թաթարների հորդայի դեմ, որոնք ձգտում էին խլել ոչ միայն նրա, այլև տան բոլոր բնակիչների կյանքը: Դրամատիզմով լի կերպով մարտնչելով, Ադամովն այնպիսի տոկունություն ու հերոսություն դրսևորեց, որ այս տեղն ընդմիշտ պետք է արժանանա հայերի և Բաքու այցելող հայերի բարեկամների հարգանքին:


Ադամովն առաջնակարգ հրաձիգ էր, նավթաբիզնեսի ամենահարուստ հայերից մեկը, իսկ Հայկական փողոցում գտնվող նրա տունը` իր հիասքանչ զարդաքանդակներով, համարվում էր քաղաքի իսկական պալատներից մեկը»:
«Petroleum World» («Նավթաշխարհ») ամսագրի հիմնադիր ու խմբագիր, 1905 թ. իրադարձությունների ականատես Ջեյմս Դոդս Հենրիի «Բաքու: Իրադարձություններով հարուստ պատմություն» (Baku. An eventful histoty) հուշագրությունից

«Շրջակա գյուղեր ձիավորներ ուղարկվեցին, որպեսզի առաջարկեն անհապաղ քաղաք գալ: Արդեն փետրվարի 8-ի կեսօրին մոտ քաղաքի թուրքական մասի այս ու այն տեղերում երևան եկան «բերդան» հրացաններով, ատրճանակներով ու խանչալներով զինված գյուղացիներ»:
Թուրք ջարդարարի վկայությունից,
«Бакинские известия»

«Բաքու, 8 փետրվարի, ցերեկվա ժամը 4: Հաղորդում եմ հայ-թուրքական կոտորածի հետևյալ մանրամասները: Լույս 8-ի գիշերը համեմատաբար խաղաղ անցավ, բայց առավոտյան հրաձգությունը նորից սաստկացավ:
Փողոցներում մահաբեր լռություն էր տիրում: Տեղեկացա, որ գերեզմանոցում` դիակների տնակում, 100 մեռել կա: Նիկոլաևսկայա (Իսթիգլալիյաթ - Ինքնիշխանություն- Խ. Դ.) փողոցով անցնելիս տեսա, թե ինչպես 4 պրիստավների աչքի առաջ և կազակների դիմաց սպանեցին մի հայի, գնդակով ծակելով նրա գլուխը: Արյան ուժգին հոսքը ողողեց մայթը… Մարդասպան թուրքը, արժանանալով ամբոխի խրախուսանքին, անհետացավ բերդամասում:
Վվեդենսկայա փողոցում առվի մեջ ընկած էր սպանված հայ երեխայի դիակ… Մալականի այգում (Խագանի բաղ- Խ. Դ.) արդեն երկրորդ օրը ընկած է սպանված մի բժշկի դիակ:
Ընդհանուր առմամբ զոհերի թիվը առայժմ հաշվվում է 250:
Երբ հանդիմանում եմ զինվորներին, թե ինչու չեն ձերբակալում և զինաթափում կողոպտիչներին, պատասխանում են. «Մեզ հրամայված չէ միջամտել…»:
Օրեստ Սյոմին,
«Новое обозрение» (Թիֆլիս), 9 փետրվարի, 1905 թ.

Սարսափահար, որևէ օգնությունից հույսը կտրած Բալաբեկ Լալայանը կնոջ, եղբոր և 17 այլ բնակիչների հետ փակված էր Շամախինկա թաղի տան նկուղում: Բոլոր բնակարանները թալանելուց հետո թուրքերը շենքը հրկիզեցին: Գլխի ընկնելով, որ բնակիչները թաքնվել են նկուղում, փորձեցին ներխուժել, բայց անկարող եղան երկաթե ամուր դուռը կոտրել:
Ներսում գտնվողները երկրորդ օրն է, ինչ զրկված էին հաց ու ջրից:

«Երկրորդ օրն է, ինչ փողոցներում հրաձգությունը չի դադարում: Առանց լրջորեն վտանգվելու փողոց դուրս գալն անհնար է: Ամբողջ ազգաբնակչությանը զարհուրանք է պատել: Ասում են, որ քաղաքի շատ փողոցներում ընկած են սպանվածների դիակներ: Բոլոր պաշտոնատեղիները, ինչպես նաև դպրոցները փակ են: Ամբողջ քաղաքում հաց ու միս ճարել հնարավոր չէ: Թուրքերը մասնավորապես կատաղորեն են գործում Չեմբերեքենդ և Շամախի ճամփա թաղերում, ուր հայերի խանութներն ու վաճառատները կոտրվում ու կողոպտվում են: Առիթից օգտվելով, չարագործները կողոպտում են տները: Ասում են, թե Սաբունչիից մի քանի հազար մուսուլմաններ են եկել: Եթե այդ լուրը հաստատվի, ապա քաղաքի բնակիչների դրությունը ավելի հուսահատական կդառնա: Այժմ արդեն սպանված ու վիրավոր հայերի թիվը դժվար է հաշվել»:
Օրեստ Սյոմին,
«Новое обозрение» (Թիֆլիս), 9 փետրվարի, 1905 թ.

«Անկարելի է նկարագրել այդ օրերի առանձին-առանձին դէպքերը, առանձին խժդժութիւնների մանրամասնութիւնները: Դրանք այնքան շատ են, այնքան քստմնելի, որ ջղեր ու հոգու արիութիւն են հարկավոր նոյն իսկ համառօտ կերպով պատմելու համար:
Երկրորդ օրը թուրքերը կառքեր նստած դէս ու դէն էին շտապում և մտնելով հայերի խանութները, սպանում էին տէրերին: «Իսլամ» անունով հիւրանոցը խուժելով, թուրքերը պահանջում են ցոյց տալ թէ ուր են ապրում հայերը: Կոտրում են երկու սենեակի դռները, ներս են ընկնում. մօտ ութ հոգի հայեր սկսում են դիմադրել, բայց թուրքերը յաղթում են բոլորին և գազանաբար կտրատում են դիակները: Այսպիսի դէպքեր շատ են եղել ոչ միայն հիւրանոց անուանված տեղերում, այլև գինետներում, նկուղներում»:
«Մշակ», 11 փետրվարի, 1905 թ.

«Կարելի է հաստատապէս ասել, որ կոտորածի գլխաւոր զօրքը, եթէ կարելի է այսպէս ասել, բաղկացած էր քաղաքի ազգաբնակչութեան այն մասից, որին սովոր ենք «տականք» անունը տալ. դա այն տարրն է, որ Բագւում յայտնի է «ղոչի» անունով: Ցերեկը նա սովորաբար անց է կացնում պարապ, թէյատների մէջ, իսկ գիշերը դուրս է գալիս «որսի»: Այդ տարրին միացած էր և դրսից, գիւղերից յատկապէս այդ սև օրերի համար եկած բազմութիւնը»:
«Մշակ», 13 փետրվարի, 1905 թ.

Զուռնաչի Սահակն իր «դաստայի» և հինգ ուրիշների հետ փակված էր Գուբերնսկայա և Բազարնայա փողոցների անկյունում գտնվող նախիջևանցի դերձակ Օհանի արհեստանոցում: Լուսամուտի վարագույրի արանքից նա տեսնում էր կատաղած թուրքերի խմբեր, որոնք հայհոյանքների տարափ տեղալով աջուձախ ինչ-որ տեղ էին վազվզում:


Սահակն աչքերին չէր հավատում: Քեֆ-ուրախության քաղաքը վերածվել էր գեհենի:

«Երեքշաբթի (8-ին) առաւօտն էր. դրսում հրացանաձգութիւնը անդադար շարունակվում էր: Մեր բնակարանը շատ ամուր էր և ունէր նաև մի պատուհան փողոցը նայող, այնտեղից ես դիտում էի այս տեսարանը: Ես տեսայ մի խումբ թուրք` մօտ տասը հոգի հարևան տան պատի տակ նստած խօսում էին: Դրանցից մէկը հրացանով էր, իսկ միւսների ձեռքում` ատրճանակներ. ես զարմացայ տեսնելով մեր հարևան կաթ ծախող թուրքի 12-13 տարեկան տղաներին ևս ատրճանակով այնտեղ նստած: Այդ տղաներին ես ամեն օր տեսնում էի կամ թղթից «զմէյա» շինելիս կամ ցեխով խաղալիս և դրանց գրպանը ոչ միայն ատրճանակներ գնելու, այլև դրանց համար փամփուշտ գնելու փող չէր լինում: ՈՒրեմն որտեղի՞ց էր այդ»:
«Մշակ», 19 փետրվարի, 1905 թ.

«Ես տեսայ մի աշակերտի, որ անցնում էր մեր փողոցով առոյգ, առողջ, պայուսակը մէջքին, ապագայի լի յոյսերով վազում էր դէպի գիտութեան տաճարը լցնելու լոյսով իր սիրտը: Ես տեսայ նրան կենդանի և տեսայ նոյն րոպէին գնդակների տարափի տակ գետին ընկած ու մեռած»:
«Մշակ», 19 փետրվարի, 1905 թ.

(շարունակելի)

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 3633

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ